“What do you think is the most unique point about your technique?”
“I can change focusing 180 degrees.”
“That’s catchy. Reverse focus.”
“That sounds nice!”  

q



 12年前、私は沖縄へ初めてのひとり旅へ行きました。しかし、そのときひとり旅をするなんて考えたこともなく、さみしすぎて、私にはできないと思っていました。それで、私のコーチは言いました。「だから一人で行くんだよ」と。私のコーチは180度私の人生を変えたのです。

 12 years ago I went to Okinawa and that was my first solo trip. But at that time, I hadn’t thought about solo trips and I thought it was impossible for me because I was afraid of feeling lonely. So my coach said, “So you should do a solo trip.” My coach turned my life around 180 degrees.



 私は離島へ行き、車で観光案内をしてくれるガイドを頼みました。美しいビーチへ行ったとき、私はキラキラ輝く貝殻を見つけ、手の上に載せて言いました。「この貝からパワーをもらっている感じがします」と。しかし彼は、「あなたの中にパワーがあるから、そう感じているんですよ」と言いました。

 I went to an isolated island and I hired a guide who showed me some of the sights by car. When we went to a very beautiful beach, I found a shining shellfish and I put it in my hand and said, “I feel I get power from this shellfish.” But he said, “You have a power within you, so you feel like that.”


 私は彼のフィードバックに驚きました。そういわれるまで気づかなかったので。それで、自分の中にパワーがあることを感じました。彼は180度逆の視点で見ていたんです。私は、リバースフォーカスの体験をしました。そのとき、彼のようなフィードバックが自分のコーチングでできるようになりたいと思いました。

 I was amazed by his feedback and I didn't think of that until he said it. And I felt like there was a power within me. He saw it through a completely different lens. I experienced “Reverse focus.” I hoped I would be able to give feedback like him at my coaching sessions.

 貝殻にパワーがあると考えるとき、他人軸です。一方、自分にパワーがあるからと考えるのは、自分軸。それが大事なことです。私の考えとしては、いつも自分の中にあるものを探すべきなのです。

 If I think a shellfish has a power, it’s from another person's point of view. On the other hand, if I think I have a power, it’s from my point of view. Th at’s important. I’d say you should always search inside yourself.  

 あなたが相手に対して怒っているとき、心の内側には相手によくなってほしいという願いがあるのかもしれません。あなたが喪失感があるとき、心の内側には愛があるのかもしれません。あなたが悔しがっているとき、心の内側にはやる気があるのかもしれません。

 When you get angry with someone, you probably hope for their happiness. When you feel loss, there is probably true love within you. When you are frustrated, you are probably ambitious and highly motivated.


 クライアントさんがすでに持っているものに気づきを与えることが、私の必殺技、リバースフォーカスなのです。

 My unique technique, Reverse focus is that I help my client to realize what they already possess.  

 塩の前に砂糖を入れるように、人生にも「さしすせそ」があるのです。甘味の入るスペースを作るために、塩を取り除く必要があります。(塩の分子構造が砂糖より小さい)悲しみなくして、喜びを感じることはできません。1つの物事には2つの見方が必ずあるのです。

 Like adding sugar before salt to cooking, there is sa-shi-su-se-so to life too. Sometimes we need to shake off some salt to let in the sweetness. Without sadness we can’t sense joy. There are always two sides to a coin.



■メモ

solo trip ひとり旅・turn one's life around 180 degrees 180度人生を変える・see it through a completely diffrent lens 180度逆の視点から見る 


※メルマガでは、編集後記も掲載しております。メルマガ登録は、冊子を何かダウンロードすると自動的に登録できますので、こちらよりご利用くださいませ。